Begin vorige week zijn we vanuit Rilland vertrokken richting Noorwegen. De camper is weer helemaal schoon en wat kleine dingetjes zijn gerepareerd en / of aangepast. Als het goed is kunnen we weer even vooruit. Hoewel, we hadden een klein probleempje met de levelling: als we ergens stil hebben gestaan gaat het alarm af dat waarschuwt dat de poten, of in ieder geval 1 ervan, niet goed ingetrokken is. Dat was eenvoudig op te lossen door het systeem nogmaals de poten in te laten trekken, een en ander werkt namelijk met een drukschakelaar. Echter, na 20 minuten rijden gebeurde dat weer! En gedurende de rit naar Hengelo nog een paar keer. Na contact te hebben gehad met de dealer van Amplo hebben we 1 van de parameters aangepast en daarmee lijkt het probleem, voorlopig in ieder geval, opgelost te zijn. Gelukkig is het zo dat de cyllinders van de stelpoten niet zomaar uit kunnen zakken. De ventielen die er op zitten werken in twee richtingen en het risico dat ze helemaal uitzakken is zo goed als 0.
De afgelopen dagen hebben we redelijk wat kilometers gemaakt omdat we redelijk vlot in Denemarken wilden zijn. We staan dit weekend op een camperplaats in Tinglev, Stellplads Green. Een prima plaats aan een meertje met plaats voor 35 campers, met keuze uit plaatsen met of zonder elektriciteit.
Tijdens het voorbereiden van de trip naar Noorwegen zaten we met de vraag hoe we zouden reizen: met de ferry vanuit Hirtshals, of via de bruggen door Denemarken en Zweden. Qua kosten ontliep dat elkaar niet zo heel veel. Via de weg ben je uiteraard wel langer onderweg. Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om de route via de bruggen te nemen. Het grootste voordeel, vinden wij, is dat je je eigen tempo bepaald. Er is geen specifieke tijd dat we ergens moeten zijn om de ferry te halen. Daarnast rijden we dan een stukje door Zweden waar we ook nog niet geweest zijn. En we hebben geen haast, zolang we maar rond 20 augustus weer in Nederland zijn is het prima.
Toevallig las ik deze week ook een blog waarin de tip werd gegeven om een abonnement af te sluiten waardoor je door middel van kentekenherkenning over de bruggen kunt rijden. Dit abonnement kost DKK 365 per jaar en bespaart je DKK 655 per enkele rit, met onze camper. Dus we hebben het er al uit als we er 1 keer overheen gaan! We zijn en blijven Nederlanders, he.
Ook in Noorwegen en Zweden zijn er tolwegen, of je moet betalen als je door een stad rijdt. Om te voorkomen dat we ergens een bord missen dat je moet betalen, tolpoortjes kennen ze niet op de snelwegen, hebben we ook een registratie gedaan bij Epass24. Door middel van de ANPR gegevens krijg je dan automatisch een factuur voor je tolkosten, als je een tolweg neemt uiteraard. Zij doen ook de facturatie voor Sanef in Frankrijk, waar ze tegenwoordig de “flux libre” gedeeltes hebben op de snelwegen. Hoewel ik geen “fan” ben van dit soort geautomatiseerde systemen, ben ik er ook geen fan van om boetes te betalen voor het niet betalen van tol..
We zien onderweg wel heel veel campers en het lijkt momenteel ontzettend druk, ondanks dat het hoogseizoen nog niet begonnen is. Ook op facebook zien we geregeld berichten over de drukte. Ach, we zien wel hoe het gaat, uiteindelijk bepalen we zelf waar we naartoe gaan, da’s het fijne van een camper..