Stel je voor: je rijdt door Noorwegen, overal bergen, fjorden en… ineens verdwijn je in een tunnel. En dan nog één. Welkom in het land met meer dan 1.000 wegtunnels! Noorwegen is kampioen in gaten graven door rotsen, en dat heeft z’n charme — en soms ook z’n verrassingen.
De Lærdalstunnel is met zijn 24,5 kilometer de langste wegtunnel ter wereld. De tunnel loopt van Lærdal naar Aurland. Deze tunnel hebben we ( nog ) niet genomen.
Wel zijn we door de Atlanterhavs Tunnelen (5,7 Km lang tot 250 meter diep) gereden, die je meeneemt onder de zee tussen eilanden en de Ryfylke Tunnel — ook onder water — die met zijn 14,4 km en 292 meter diepte ook indrukwekkend zijn.
Maar de meeste indruk heeft toch wel de Vallaviktunnelen waar een heuse rotonde in ligt!
Zeker zo indrukwekkend was een tunnel waar we in een enkele spiraal naar boven gingen, en dan hebben we de spiraaltunnel in Drammen nog niet eens gezien, die gaat met 6 spiralen omhoog van 50 naar 213 meter. Dat is best een knap staaltje werk.
Met de huidige technieken wordt het steeds “makkelijker” om de tunnel daar te graven waar je wilt. De eerste tunnels werden gemaakt door gebruik te maken van explosieven, het puin te ruimen en weer een stukje op te blazen.
Tegenwoordig zijn er ingenieuze tunnelboren ontwikkeld die met behulp van GPS daar boren waar je wilt. En in de richting die je wilt. Dit gaat in ieder geval op voor tunnels door de bergen.
Maar er gaan ook tunnels onder water door. Deze kunnen ook gegraven worden, maar er kan ook gebruikgemaakt worden van een soort van pre-fab tunneldelen die ze op de bodem laten zakken en uiteindelijk leegpompen.
Als je door een tunnel rijdt sta je er niet zo bij stil wat een technisch hoogstandje het eigenlijk is.