Grums
Gisteren alleen maar wat boodschappen gedaan en de gasfles laten vullen in Karlstad. Niet al te ver gereden, doen we eigenlijk toch nooit.
We hadden een camperplaats gevonden in Grums die er wel goed uitzag. Gratis, maar geen voorzieningen. Geen probleem voor ons, zeker met de zon die nu volop schijnt blijven de batterijen ook mooi vol.
Het uitzicht is weer schitterend! Iets verderop is een standje, dus Cora heeft weer een duik genomen. In tegenstelling tot Nederland kun je hier zowat overal zwemmen. Het water wordt ook geregeld gecontroleerd en die gegevens kun je zo opzoeken.
Toen we aankwamen waren we de vierde camper. En ook hier zagen we vanaf 4 uur het langzaam maar zeker vollop. Ik schat dat er nu een stuk of 15 staan.
Maximale verblijfsduur is 48 uur, vandaag weer volop zon, dus blijven we maar staan. Even profiteren van het goede weer.
Håverud
Overnachting op een camping bij een sluis. Uitzicht op het water was niet vanuit de camper. Het was een beetje te massaal voor ons, maar we moesten schoon water hebben en de vuilwatertank legen.
Wassen was dan weer wel gratis, maar de camperplaats was niet veel.
Norra Ny distrikt
Na 3 ställplatser aangedaan te hebben uiteindelijk toevallig hier terecht gekomen. Een gratis plaats, behalve een openbaar toilet geen voorzieningen.
Niet al te druk, prima voor de nacht!
Malung-Sälens kommun
We staan voor vandaag ook weer bij een meertje, jammer genoeg langs een redelijk drukke weg. Maar dat kan ook gebeuren. Het is maar voor 1 nachtje, morgen door naar Fulufjället nationaal park.
Fulufjället nationaal park
Dit is tot nu toe wel het mooiste park dat we bezochten.
De waterval is de hoogste van Zweden met zijn 125 meter! De wandeling er naar toe is goed te doen en zeker zo mooi als de waterval zelf.
Op de terugweg zag ik een bordje met “Old Tjikko”. Omdat ik gelezen had dat dit de oudste boom van Zweden is besloten we die te gaan bekijken. Wat er niet bij stond was hoever het was en dat het pad behoorlijk modderig was. Ook de hoogte van ruim 900 meter waren ze vergeten te vermelden… Kortom het was een pittige wandeling.
Als klap op de vuurpijl ging het ook nog regenen toen we er bijna waren. Teruggaan was geen optie..
De ” boom” bleek dus een boompje te zijn. In 2023 was ook de top afgebroken tijdens een storm zagen we later. Maar ook met top was het nog steeds geen boom….
Sarna
We overnachten op een rustplaats bij het Skogsmuseum. Dit is een museum over de bosbouw in de regio. Er staan een hoop huisjes en andere gebouwen die een beeld geven van hoe men leefde en werkte in de bosbouw.
Ook lag er een stuk van een tankwal die in WO2 is aangelegd. Hoewel Zweden neutraal is gebleven heeft men toch het en der wat verdedigingswerken opgericht. Er hebben hier zo’n 1300 militairen gelegerd gezeten.
Lillhardal
Voor vandaag een camping opgezocht om een wasje te kunnen draaien en even lekker onder de douche te gaan.
Helaas weer volop regen vandaag, niet al te veel kunnen doen.
We staan met uitzicht op een riviertje, dat maakt het weer helemaal goed.
