Soms laat de techniek je in de steek. En dat uiteraard op een slecht moment. Als er al een goed moment is daarvoor natuurlijk.
Omdat we van plan waren om in Zweden zoveel mogelijk off grid te gaan staan, wilden we de batterijen goed kunnen monitoren, zodat we zeker zouden weten of we voldoende stroom hiervoor hadden. En, nog belangrijker, dat we de batterijen niet te ver leeg zouden trekken. Wanneer dat gebeurt kunnen deze namelijk onherstelbaar beschadigd worden. Er zijn ook wel tabelletjes voor, maar via een directe uitlezing is dat veel nauwkeuriger.
Een van de apparaatjes die dat kan is de Smart Shunt van Victron. Deze hebben we dan ook in Juni laten installeren. Helaas was deze in eerste instantie verkeerd gemonteerd, als de batterijen geladen gaf hij aan dat we stroom verbruikten en omgekeerd. Dus, terug naar de dealer om dit op te laten lossen. Na een uurtje of wat sleutelen kregen we de sleutels terug en zou alles goed aangesloten zijn. Jammer genoeg bleek dat niet zo te zijn, maar we konden het goed genoeg aflezen om te weten hoe lang we off grid zouden kunnen staan.
Na een paar weken merkten we opeens dat opeens ’s ochtends te weinig stroom meer hadden om de leveling omhoog te krijgen. Door de auto te starten konden we in ieder geval voldoende stroom opwekken om dat toch voor elkaar te krijgen. Gelukkig zijn de startaccu en de huishoudaccu’s gescheiden systemen.
De dagen erna hebben we weinig tot geen problemen meer gehad, tot we op een gegeven moment een vreemde lucht roken die niet meteen thuis konden brengen. Eerst dachten we dat het van de remmen kwam, we hadden redelijk wat bergen moeten beklimmen en afdalen. Maar dat hadden we in Spanje ook al vaker gedaan, dus zeker weten deden we niet.
Later bleek er dus een zekering doorgebrand te zijn, of beter zo ongeveer weggesmolten.
Dit bleek de zekering te zijn die van de dynamo naar de batterijen loopt. Doordat deze gesmolten was, en niet meer werkte, werden de baterijen ontladen tijdens het rijden in plaats van geladen. Ze werden zelfs zo ver ontladen dat er een cell beschadigd werd.
Dit had behoorlijk wat gevolgen: hierdoor werden alle batterijen te ver ontladen, en intern beschadigd, waardoor ze wel geladen werden, maar niet ver genoeg. Ook hielden ze de spanning niet vast en ontlaadden zelfs zonder dat we ze echt gebruikten.
Het meest vervelende was nog dat we minder off grid konden staan dan we wilden en meer op de duurdere camperplaatsen terecht moesten om aan de stroom te staan. We besloten dan ook wat eerder naar Nederland terug te gaan om bij de dealer een en ander door te laten meten en / of te laten repareren.
Om een lang verhaal niet nog langer te maken bleek dat alle drie de huishoudaccu’s helaas kapot te zijn. Iets wat ik van 2 van de 3 al verwacht had omdat ze ook erg wam werden, wat meestal er op wijst dat dit het geval is. Alle accu’s zijn vervangen en ze werken ook weer als vanouds, eigenlijk nog iets beter.
Wat precies de oorzaak was van de problemen weten we niet, we hebben we op een gegeven moment geconstateerd dat een van aansluitingen van de Smart Shunt los zat. Vermoedelijk is dit er de oorzaak van geweest dat de dynamo zijn stroom niet kwijt kon en daardoor de accu’s overbelast zijn geworden, en uiteindelijk het loodje hebben gelegd.