Nieuwe sloffen voor de camper

Tijdens de APK keuring bleek ook dat de banden nog niet versleten waren, er zat nog voldoende profiel ( 2,5 tot 3,5 mm) op om door de keuring te komen, maar dat vervanging binnen afzienbare tijd toch wel te verwachten was. 

Met name de rechterachterband was het slechtste, die had nog maar 2,5 mm profieldiepte. Voor de duidelijkheid 1,6 mm is nog toegestaan. Dit geldt voor zowel winter-, zomer- en all season banden. Wel is het zo dat voor zomerbanden het advies wordt gegeven deze te vervangen als je profieldiepte minder dan 2 mm is. Winterbanden zijn aan vervanging toe als de profieldiepte minder dan 4 mm is. Hieruit kun je min of meer concluderen dat je de all season band ook zou moeten vervangen bij een profieldiepte van 4 mm. 

In Duitsland worden all season banden met een profieldiepte van minder dan 4 mm ook niet meer beschouwd als winterbanden. Overigens zal vanaf oktober in Duitsland gelden dat all season banden met alleen het M+S symbool niet meer in de winter gebruikt mogen worden. Er dient dan een ander symbool naast te staan het zgn. 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain, Snow Flake, Alpine)

Gezien het aantal kilometers wat we weer denken te gaan rijden, en het feit dat we door Duitsland en Oostenrijk zullen gaan, met waarschijnlijk dan weer even wat slechter weer EN het feit dat we veilig de weg op willen hebben we de knoop maar doorgehakt en 4 nieuwe banden laten monteren. 

Ook dit zijn weer all season banden, de Continental VanContact Camper 225/75 16 118R, een hele mond vol….. Deze banden zijn ook de banden die er onder zaten en worden ook af fabriek op de camper gemonteerd. De belangrijkste cijfers en letters hierin zijn in principe de 118R aanduiding. 118 slaat op de loadindex van de banden, deze is bij een load index van 118 1320Kg per band, wat gezien het gewicht van de camper ( 4500 Kg max) zeker nodig is. Banden met een hoge belasting hebben stevigere zijwangen waardoor ze niet erg bol gaan staan en stabieler zijn dan zachtere banden. De aanduiding “R” geeft aan dat met deze band maximaal 170 Km / uur gereden mag worden. Geen idee of de camper dit haalt, maar dat gaan wij in ieder geval niet doen….

Op onderstaande foto kun je zien dat de banden het toch wel behoorlijk te verduren hebben.

De onderste band kwam van rechtsachter en die was best wel glad geworden. De band daarboven was linksachter en die had wat slijtage aan de binnenzijde wat erop zou kunnen duiden dat de uitlijning niet helemaal goed is, dit moeten we een beetje in de gaten houden. De bovenste twee banden waren de voorbanden en die vielen op zich wel mee wat betreft slijtage. Beide ongeveer gelijk een goed verdeeld. Zeker omdat de camper voorwielaandrijving heeft viel dit niet tegen. 

Op de foto boven dit artikel zie je een van de nieuwe banden, dat scheelt nogal in profiel zoals je wel ziet.. 

We hadden overigens gezien dat er bij Kwikfit een kortingsactie loopt voor de Continental banden. 25% korting, wat toch de moeite waard is. 4 halen = 1 gratis… Dus wij in Goes naar de Kwikfit. Sorry, we kunnen wel leveren, maar de camper past niet binnen.  Dat hadden we niet verwacht….

Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij Bandenservice Kapelle. Onze vrienden in Rilland hadden daar goede ervaringen mee. En wij nu ook. Via hen een prijs opgevraagd en die lag zelfs nog onder de prijs van Kwikfit! Niet heel veel, maar ja, we zijn en blijven Nederlanders bij tijd en wijle..

En wat ik vandaag ook geleerd heb: Je kunt je levelling systeem ook gebruiken om een band te wisselen. Dat hadden we ook wel een beetje verwacht, we hebben de afgelopen maanden af en toe ook waterpas gestaan met een band van de grond, maar wel leuk om dit ook in de praktijk toe te kunnen passen. Overigens ging hij handmatig niet zo hoog als wanneer we het automatisch levellen, dus een houtblokje was even nodig. 

Na een uurtje waren de banden gewisseld, nog even nagetrokken met een momentsleutel en we kunnen er weer zo’n 30.000 Km tegenaan! 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen op je social media:

Related Posts

Vakwerk

Vrijdag 4 oktober 2024. Na afscheid genomen te hebben van Harry en Jose, zijn we doorgereden naar Idstein. Waarom Idstein?

Lees meer