Als je camper ook je huis is, krijg je net als in een huis zonder wielen ook af en toe te maken met reparaties, grote en kleine.
De afgelopen weken hebben we het een en ander te doen gehad. We merkten op een gegeven moment dat de handgreep bij de ingang wat speling had. Die zit met 2 boutjes ( M6) vast en beide waren door het rijden losgetrild. De bovenste zat er gelukkig nog compleet in en die kon nog vastgedraaid worden. Deze zit namelijk via de binnenkant erdoorheen gestoken, maar daar zit precies de koelkast… Om die te vervangen of repareren had de hele koelkast eruit gemoeten… De onderste zat achter de la, dus daar kon ik makkelijk bij. Even naar de Chinese Bazaar voor wat boutjes en carrosserieringen en de boel was weer gefikst.
Reparatie 2 was wat lastiger, het levellingsysteem gaf er de brui aan. Display defect… En dat is toch lastig als je geleveld staat. Er zit wel een handmatige bediening op om de pomp te laten werken, dus omhoog halen om te rijden is geen probleem. Lastiger was het om de reparatie te (laten) doen. Via de dealer leek het niet te gaan lukken, een tegenvaller eerlijk gezegd. Ondertussen contact gehad met Amplo in Italië om van hen wat dealeradressen in Spanje en Portugal te krijgen. We hadden al min of meer besloten om een dealer in Portugal op te zoeken, die zit in de buurt van Lissabon. Toen kregen we bericht van Amplo zelf dat ze wel een display op wilden sturen naar de camperplaats waar we stonden. Wat een service! Het pakket bleek een complete set, het elektronische deel dan, te bevatten: display, control box en alle kabels. Na het display gewisseld te hebben werkte het weer! Ik moest nog wel de leveling opnieuw op waterpas instellen, maar ook dat was makkelijk te doen. Er zijn goede handleidingen beschikbaar vanuit de leverancier.
Leuk bijkomend detail: we kunnen met de leveling ook het gewicht van de camper wegen! Is wel een ander instelling doen, maar dat ga ik zeker nog proberen. Jammer dat dit soort dingen geen aandacht krijgen bij de aflevering. Het is overigens geen geijkte weging en kan ongeveer 20 Kg afwijken. Is prima voor hetgeen wij ermee doen.
Reparatie 3: Deze konden we niet zelf uitvoeren, er bleek door steenslag een flinke barst in de voorruit te zitten. Binnen Nederland kun je dit soort schades gewoon melden bij de verzekeraar, maar zit je in het buitenland dan moet je de alarmcentrale bellen. Zo gezegd, niet zo gedaan… Nadat de alarmcentrale het een en ander aan gegevens had opgenomen werden we meteen doorverbonden met Carglass Nederland. Die ook weer een en ander aan gegevens opnamen. We konden kiezen of we de reparatie in Spanje of Portugal wilden laten doen, we zaten vlak bij de grens. Op Google maps even gekeken, maar we hadden het idee dat we met de camper niet in de garage binnen konden in Spanje en omdat het een stukje terug was, kozen we voor Portugal in Faro.. Eind van de dag kregen we een telefoontje van de Portugese vestiging en konden we een afspraak maken voor afgelopen dinsdag, 25 Februari.
Na een paar uurtjes was het gebeurd: nieuwe voorruit geplaats en de rijhulpsystemen opnieuw gekalibreerd.
En zo blijven we een beetje bezig.. We hebben wel gemerkt dat door het trillen tijdens het rijden toch wel een en ander aan schroefjes lostrillen. Dat hebben we ook al bij wat scharnieren meegemaakt. Oplossing: wat lijm er tussen en weer vastdraaien. Werkt prima!