Wat zijn de gevolgen van overbelading?

Er is sprake van overbelading wanneer de maximum massa van de camper de totaal toegestane maximum massa van het voertuig ( of als een van de aslasten ) overschreden wordt. Simpel gezegd: als de op je kentekencard bij F.2 vermelde waarde wordt overschreden ben je te zwaar geladen.

Maar wat zijn de (mogelijke) consequenties en gevaren die er kunnen ontstaan door overbelading?

De gevaren van  overbelading is dat het invloed heeft op de remvertraging en dus op de verkeersveiligheid. Je kunt je voorstellen dat een zwaardere camper er langer over doet om stil te staan dan een camper die 1000 Kg lichter is. Daarnaast veroorzaakt overbelading schade aan het wegdek. 

Om meteen maar het fabeltje te ontkrachten dat je 5% ( sommigen zeggen zelfs 10%) overbeladen mag zijn: DIT IS ONJUIST!  Theoretisch kan de minste overbelading van een camper leiden tot een boete en/of kan verlangd worden dat lading wordt verwijderd. In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Dit wil dus NIET zeggen dat het toegestaan is… Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon. Daarnaast kan de politie een aanvullende maatregel opleggen, bijvoorbeeld: de camper moet blijven staan en de lading dient overgeladen worden.

Camperverzekeringen en overbelading

Naast het feit dat je mogelijk een boete riskeert bij overbelading, is er ook een ander aandachtspunt; Verzekeringstechnisch speelt overbelading namelijk ook een belangrijke rol. 

Veel verzekeraars kennen in de polisvoorwaarden uitsluitingen voor schade als het gaat om overbelading.

Kijk ook eens in de polisvoorwaarden van je camperverzekeraar omtrent het beleid bij overbelading.

Overigens vallen kosten die je moet maken doordat je met een overbeladen camper rijdt (bijvoorbeeld boetes, afsleepkosten omdat je niet verder mag rijden en overige kosten), vanzelfsprekend niet onder de verzekeringsdekking. Dit wordt door geen enkele verzekeraar vergoedt.

Ook kan het voorkomen dat een verzekeraar de ontstane schade aan je camper niet vergoed of de veroorzaakte materiële- en letselschade aan derden op jouw als verzekeringnemer gaat verhalen indien er sprake is van overbelading. Belangrijk hierbij is dat de verzekeraar dient aan te tonen dat er een relatie (causaal verband) is tussen het ontstaan van de schade en de overbelading.

In de polisvoorwaarden van veel verzekeringen is een voorwaarde voor verzekeringsdekking dat er sprake moet zijn van een bestuurder met een geldig rijbewijs. Het ‘standaard’ rijbewijs (B) zoals de meeste mensen die hebben, is geldig voor het besturen van campers met een toegestaan maximum massa van 3.500 kg.

Leidend daarbij is het gewicht zoals dat staat vermeld op het kentekenbewijs en niet het daadwerkelijke beladen gewicht! 

Een praktijkvoorbeeld

Stel je hebt een camper met een op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa van 3.500 kg. en een technisch maximum massa van 3.850 kg. Het is zeker niet ondenkbaar wanneer alle tanks (water en brandstof) gevuld zijn, in combinatie met de aanwezige personen en bepakking, dat de toegestane maximum massa van 3.500 kg wordt overschreden.

Stel dat de camper in beladen toestand een totale massa heeft van 3.800 kg. In die situatie is er nog steeds sprake van een bestuurder met een geldig rijbewijs (gewicht op het kentekenbewijs is leidend) en is er dus verzekeringsdekking. Bovendien wordt het technisch maximum massa niet overschreden. Dit laatste is een belangrijke voorwaarde!

Een schadeclaim kan wel afgewezen worden indien er sprake is van onvoldoende zorg, roekeloosheid of bewust merkelijke schuld en daardoor ontstaat schade. Een voorbeeld is dat iemand willens en wetens de camper extreem beladen heeft, waardoor die eigenlijk niet meer goed te besturen is of onvoldoende remvermogen heeft met schade tot gevolg.

Technische maximum massa voertuig op 3.500 kg

Het kan voorkomen dat op het kentekenbewijs zowel het toegestane maximum massa (F.2) alsook het technische maximum massa (F.1) op 3.500 kg staat. In dat geval heeft u dus met uw camper twee opties om geen risico te lopen;

  1. Je zorgt ervoor dat uw camper in beladen toestand te allen tijde onder de 3.500 kg blijft.
  2. Je laat bij de RDW het technische maximum massa verhogen. Dit betreft doorgaans een eenvoudige administratieve handeling en heeft geen verdere gevolgen voor het benodigde rijbewijs. Het blijft immers een B-rijbewijs camper omdat u het toegestane maximum massa ongemoeid laat. U zult dan wel aan de RDW moeten aantonen welk hoger gewicht het chassis kan dragen. Bewijslast hiervan kunt u terugvinden op het typeplaatje op het chassis van uw camper of kunt u opvragen bij de fabrikant van de camper. Indien het typeplaatje of de fabrikant aangeeft dat het chassis geen hoger gewicht aankan dan 3.500 kg, dan blijft voor uw camper dus alleen optie 1 van toepassing.

N.B. Is de maximum massa 3500 Kg. dan mag je ook niet overbeladen zijn als je een C(1) rijbewijs hebt. Het kenteken is leidend!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen op je social media:

Related Posts