Er zijn steeds meer mensen die om welke reden dan hun huis verkopen of de huur opzeggen om permanent in een camper te gaan wonen. Net zoals wij, zijn er veel daaronder die weinig tot geen ervaring hebben met het reizen in een camper.
De vraag die dan veel gesteld wordt is welke camper geschikt is om permanent in te wonen en welke accessoires of aanpassingen echt onmisbaar zijn.
In een paar artikelen zal ik proberen wat handvatten te geven waar je op zou kunnen letten, gebaseerd op hoe wij er tegenaan gekeken hebben.
Camper keuze
Hoewel de vraag heel simpel lijkt is het beantwoorden ervan dat niet. De keuze voor een bepaald type camper is namelijk heel persoonlijk. Wat vind je zelf mooi? Een integraal camper of een half-integraal. Of toch een alkoof camper. Voor ons vielen buscampers meteen af
De indeling
Het is belangrijk voor jezelf helder te krijgen wat je wilt, qua camper, maar ook qua indeling. Wat wij gedaan hebben om tot een keuze te komen is het bezoeken van een heleboel camper dealers, van zoveel mogelijk verschillende merken. Op die manier krijg je al heel snel een goed idee van de soort indeling waar je voorkeur naar uitgaat.
Daarnaast kun je ook beoordelen hoe de kwaliteit is van de gebruikte materialen in de camper. Hoe zijn de scharnieren van de kastjes? Hoe sluiten de lades en schuiven die makkelijk open en dicht. Zijn de kastjes van triplex of net even iets beter materiaal. Kortom, hoe voelt de camper aan?
Wat voor douche en toiletruimte wil je? Moeten die gescheiden zijn, of vindt je het geen probleem dat het een gecombineerde ruimte is? Kijk ook goed naar de beschikbare opbergruimte.
TIP: Wij hebben bewust gekozen voor een gescheiden ruimte. Enerzijds omdat we met 2 katten reizen en de douche kunnen gebruiken om de kattenbak in te zetten, anderzijds omdat dan de WC droog blijft als we douchen.
De bedden
Hier zijn ook weer verschillende indelingen mogelijk. Je hebt een Queensbed, lengte bedden, Franse bedden. En wellicht nog meer mogelijkheden. Ook hier geldt weer dat het een persoonlijke keuze is.
Het is wel zo dat het soort bed ook weer invloed heeft op de ruimte, ofwel garage, die daaronder zit.
Soms is het namelijk mogelijk om een bed in hoogte te verstellen, maar dat gaat dan ten koste van de garageruimte. En hoe vaak verstel je je bed in de praktijk?
TIP: Vanwege de ruimte in de garage en omdat we de indeling van de slaapkamer beter vonden hebben wij gekozen voor lengte bedden.
Wel of geen hefbed?
Soms is een camper voorzien van een hefbed. Dit is een bed boven de voorstoelen en de tafel. Dit bed kun je laten zakken als je het nodig hebt als extra slaapruimte. Makkelijk als je met meer dan 2 personen reist, maar anders neemt het naar mijn idee onnodige ruimte in en is het extra gewicht.
TIP: Wij zijn bewust op zoek gegaan naar een model zonder hefbed. Houdt wel in gedachten dat er niet veel zijn. Het voordeel van een hefbed dat er af fabriek niet in zit, is dat er een behoorlijk aantal kastjes bij komen en je daardoor weer meer bergruimte geeft.
Optioneel zou je later het hefbed kunnen verwijderen, of je gebruikt het als opslagplaats.
Onderstel chassis en merk
Ik wil sterk aanraden om te kiezen voor een camper met een dubbele bodem, ook wel een Alko chassis genoemd. Twee redenen die voor ons van belang waren hierbij waren: je hebt extra bergruimte, maar nog belangrijker: het isoleert ook. Zeker als het wat kouder is trekt dat niet gelijk via de bodem de camper in. Daarnaast beschermt het je tank en leidingwerk tegen bevriezing.
Er zijn ook campers die een extra winterpakket op hebben, maar als je niet van plan bent om op wintersport te gaan is dat niet per se nodig.
Laat je goed informeren voor wat betreft het merk onderstel je wilt gaan kopen. Is dat Fiat, Mercedes, Citroen, Peugeot, Ford, etc, etc.. Elk merk heeft weleens een bepaald model gehad wat problemen opleverde. Fiat heeft bijvoorbeeld veel problemen gehad met de robotautomaat die defect raakte. Ford heeft in het verleden een aantal slechte motoren gehad.
Kijk ook goed naar motorinhoud en PK’s. Zoek via Google naar echte gebruikerservaringen, persoonlijk kijk ik voor dit soort serieuze dingen nauwelijks op bijvoorbeeld Facebook. Dat hangt veel af van de groep waarin de vraag gesteld is.
Dan rest nog de vraag of je voor een automaat gaat of een handgeschakelde versnellingsbak.
TIP: Wij hebben na wikken en wegen gekozen voor een Mercedes (Sprinter) met een automaat, 170PK, en daar nog geen dag spijt van gehad. Rijd ook in de bergen probleemloos de berg op en af.
Tijdens onze bezoeken aan de diverse camperdealers hebben we ook goed gekeken naar wat er aan accessoires al op zit en wat er te koop is. Aan de hand daarvan konden we al redelijk goed inschatten wat we wel nodig vonden en wat niet.
Onze camper was al behoorlijk uitgerust toen we hem kochten, wel hebben we er een leveling systeem van AMPLO op laten zetten en zonnepanelen laten installeren.
Ik zal in een vervolg verder ingaan op de accessoires.
TIP: Mocht je er nog tijd voor hebben, en je twijfelt, probeer dan een camper te huren die voldoet aan je wensen zodat je ook kunt “voelen” hoe de ruimte is. Die zal overigens klein aanvoelen, maar dat went sneller dan je denkt.
Als laatste opmerking, maar misschien wel het belangrijkste om de juiste keuze te kunnen maken. Laat voor je de camper koopt deze wegen zodat je weet wat het werkelijke gewicht is.
Op de kenteken kaart staat namelijk het gewicht van de kale camper, zonder enige accessoire, zoals een luifel, eventueel satellietschotel, etc, etc.
TIP: Wij hebben ervoor gekozen om ons C1 rijbewijs te halen en een camper aan te schaffen tot 4,5 ton. Bij de laatste weging zaten we op ca. 4,3 ton. Inclusief wijzelf, volle tank diesel en volle tank water.
De gevolgen van overbelading kun je in een ander artikel lezen, hier te vinden.
Als laatste wil ik nog toevoegen dat mijn advies is om zeker naar de merken Hymer, Carthago, Frankia en Morelo te kijken.